Printemps des Plaisirs

Printemps des Plaisirs au Moyen-Âge
Lyrique Courtoise, XIIIe siècle
Perceval / Sanacore - Guy Robert & Katia Caré
Arion 68385

Contents:

  1. Anon. (danse de Mai): A l'entrada del temps clar
  2. Anon. (pastourelle): Quant voi la flor nouvele
  3. Jean Erard (reverdie sur une chanson de gaite): En pascour un jor erroie
  4. Guillaume le Viniers (reverdie avec des refrains): En mi mai quant s'est la saison partie
  5. Anon. (motet à 2): Au tans pascor
  6. Colin Muset / Jehan de Lescurel (chanson de jongleur): En mai, quant li rossignolet
  7. Anon. (motet à 2): Quant voi la fleur en l'arborie
  8. Anon. (motet à 3): Biau dous amis / Au douz tans
  9. Raimbaut de Vaqueiras (estampie): Calenda maya
  10. Anon. (reverdie à refrain / motet à 2): En mai, quant florissant prey
  11. Moniot d'Arras / Lescurel (reverdie): Ce fu en mai
  12. Anon. (motet à 3): Tuit cils / Li jalous
  13. Anon. (danse): Quan lo gilos er fora
  14. Châtelain de Coucy (reverdie avec des refrains): Quant voi esté et le tens revenir
  15. Anon. (motet à 2): Hui main au doz mois de mai
  16. Perrin d'Angicourt (canso): Quant voi le felon tens fine
  17. Anon. / Lescurel (pastourelle à refrain): Au douz mois de mai joli
  18. Jean Erard (reverdie avec des refrains): El moi de mai par un matin
  19. Adam de la Halle (motet à 3): L'autre jour / En mai, quant rosie

Performers: Perceval: Katia Caré (voice, recorders), Jean-Paul Rigaud (voice), Gisela Bellsolà (voice), Alain Barré (flute), Jean-Pierre Dubuquoy (vielle, rebec), Jean-Luc Redureau (shawm), Christophe Tellart (symphonia, bagpipe), Vincent Richard (percussion), Guy Robert (recitation, harp, guitar, psaltery); Sanacore: Anne-Eléonore Bovon, Anne Garcenot, Christine Laveder, Tania Pividori (chorus, bird songs)

Playing time: 66'

Recording date: November 1997 (Abbaye de Seuilly)

The program is built around the theme of May Day, with a selection of songs on that subject and Spring in general. Performances frequently alternate texture, including the rather unusual choice of human birdcall ambience. The spoken literary introductions of Lescurel are also included for some songs. A wide range of sources are used to reconstruct text and melody, the perpetual issue of the troubadour repertory.

To purchasing information for this disc.

To FAQ references to this recording.

To FAQ CD index page.

Todd M. McComb