Le Tournoi de Chauvency

Le Tournoi de Chauvency
Une joute d'Amour en Lorraine médiévale
Anne Azéma & Ensemble Aziman
K617 "Collection Mémoire Musicale de la Lorraine" 197 [CD]

Contents:

    I. Prologue

    Thibault de Champagne
  1. Por mal tens ne por gelee
  2. II. Armes

    Anon.
  3. En ma Dame - Trop souvent me dueil

  4. Jehan de L'Escurel
  5. Abundance de Félonie

  6. Anon.
  7. Vous arez la Druerie - Vous n'alès pas

  8. Gauthier d'Espinal
  9. Se par force de merci

  10. Thibault de Champagne
  11. Aussi comme Unicorne sui

  12. Adam de la Halle
  13. Or est Baiars en la pasture

  14. Anon.
  15. Saltarello

  16. Anon.
  17. Souvent souspire

  18. Guillaume d'Amiens / Anon.
  19. Prendes i garde - prennès i garde

  20. Adam de la Halle
  21. Li dous regars de ma dame

  22. Anon.
  23. Jamais ne serai saous

  24. Gauthier d'Espinal
  25. Se par force de merci

  26. Huon d'Oisy
  27. En l'an que chevalier sont
  28. III. Amours

    Thibault de Champagne
  29. Aussi comme Unicorne sui (cont.)

  30. Anon.
  31. Toute soule

  32. Anon.
  33. Trois serors sore rive mer

  34. Anon.
  35. Le Robardel

  36. Anon.
  37. En ce dous temps d'esté (exc.)

  38. Jehan de l'Escurel
  39. Dame par vos dous regars

  40. Jehan de l'Escurel
  41. Bien se lace

  42. Anon.
  43. Le Chapelet - La sestieme estampie Real

  44. Anon.
  45. Au renouvel

  46. Adam de la Halle
  47. Bonne amourette

  48. Anon.
  49. C'est la fin - La quarte estampie Real
  50. IV. Coda

    Thibaut de Champagne
  51. Por mal tens ne por gelee

Playing time: 68' 25"

Performers:
Anne Azéma
Ensemble Aziman
Anne Azéma (voice), Annie Dufresne (voice), Jennifer Ellis Kampani (voice), Els Janssens (voice), Marc Mauillon (voice), David Newman (voice), Stephan Olry (voice), Jeran-Paul Rigaud (voice), Shira Kammen (instruments), Tom Zajac (instruments)

Recording site and date:
Former Basilica of Saint-Pierre-aux-Nonnains, Metz [03/2007];
Rel.: 09/2007

Reviewed in:

Comments:
Information from CD.
Le Tournoi de Chauvency (a poem written by Jacques Bretel) is part of a medieval manuscript from Metz, probably copied in 1310, Oxford Bodleian Douce 308. Although the manuscript does not include musical notation, and despite the many descriptions of musical and choreographic occasions, or the first lines of songs, the peformers were obliged to create a new work composed from medieval elements of the same manuscript or closely related manuscripts.
The performance appears highly convincing under Azéma's leadership, well balanced between HIP and intelligent creativity.

To purchasing information for this disc.

To FAQ references to this recording.

To FAQ CD index page.

Pierre-F. Roberge