Rameau: Harpsichord Music

Rameau: Intégrale de l'oeuvre pour clavecin
Olivier Baumont
ADDA 581901 (3 CDs)

Contents:

    Premier Livre (1706)
    Suite en la
  1. Prélude
  2. Allemande 1
  3. Allemande 2
  4. Courante
  5. Sarabande 1
  6. Sarabande 2
  7. Gigue
  8. Vénitienne
  9. Gavotte
  10. Menuet
  11. Les Petits Marteaux (1754)
  12. Menuet en Rondeau (1724)

  13. Pieces de clavessin (1724)
    Suite en mi
  14. Allemande
  15. Courante
  16. Gigue en Rondeau 1
  17. Gigue en Rondeau 2
  18. Le Rappel des Oiseaux
  19. Le Villageoise
  20. Rigaudon 1
  21. Ragaudon 2 et Double
  22. Musette en Rondeau
  23. Tambourin

  24. Suite en ré
  25. Les Tendres Plaintes
  26. Les Niais de Sologne et 2 Doubles
  27. Les Soupirs
  28. La Joyeuse
  29. La Follette
  30. L'Entretien des Muses
  31. Les Tourbillons
  32. Le Lardon
  33. La Boîteuse
  34. Les Cyclopes
    Nouvelles Suites de pieces de clavesin (c.1729-30)
    Suite en la
  1. Allemande 1
  2. Courante
  3. Sarabande 1
  4. Les Trois Mains
  5. Fanfarinette
  6. La Triomphante
  7. Gavotte et 6 Doubles

  8. Suite en sol
  9. Les Tricotets
  10. L'Indifférente
  11. La Poule
  12. Menuet 1
  13. Menuet 2
  14. Les Triolets
  15. Les Sauvages
  16. L'Enharmonique
  17. L'Egyptienne

  18. Cinq pieces (1741)
  19. La Livri
  20. L'Agaçante
  21. La Timide, Rondeau 1
  22. Rondeau 2
  23. L'Indiscrette
    Les Indes Galantes (c.1736)
  1. Ouverture
  2. Air Polonois
  3. Musette en Rondeau
  4. Menuet 1
  5. Menuet 2
  6. Air gratieux pour les Amours
  7. Air pour les Amants et Amantes
  8. Air pour les Bostangis 1
  9. Air pour les Bostangis 2
  10. Gavotte
  11. Air des fleurs 1
  12. Air tendre pour la Rose 2
  13. Gavotte pour les Fleurs 1
  14. Gavotte vive pour les Fleurs 2
  15. Air pour Borée et la Rose
  16. Air pour Zéphire
  17. Air vif pour Zéphire et la Rose
  18. Marche des Persans
  19. Air pour les Esclaves affricains
  20. Rigaudon en Rondeau 1
  21. Rigaudon en Rondeau 2
  22. Tambourin 1 à deux clavecins
  23. Tambourin 2 à deux clavecins
  24. Air
  25. Air grave pour les Incas du Pérou
  26. Rondeau gratieux
  27. Gavotte 1
  28. Gavotte en Rondeau 2
  29. Les Sauvages (avec un 3ème couplet de Claude Balbastre)
  30. Menuet pour les Guerriers et Amazones à deux clavecins
  31. Menuet à deux clavecins
  32. Chaconne à deux clavecins
  33. La Dauphine (1747)

Instruments: harpsichord Donzelague 1716 (tracks CD1#1-10), spinet Goujon 1763 (track CD1#11,12), harpsichord Ruckers-Taskin 1646/1780 (tracks CD1#13-32); harpsichord Hemsch 1761 (tracks CD2#1-16), harpsichord Goujon-Swanem 1749/84 (tracks CD2#17-21); harpsichord Couchet-Blanchet-Taskin 1671/1757/78 (tracks CD3#1-33)

Extra Performer: Martail Morand (harpsichord, Hemsch 1761)

Playing time: 205'

Recording dates: December 1988 (CD#1), July 1989 (CD#2), October 1989 (CD#3)

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) was the most famous French composer of his generation, the ultimate master of the Baroque. His harpsichord output is not emphasized so much relative to Couperin, but contains several pieces of high merit. Dramatic effects are often emphasized.

Rameau's harpsichord music is divided evenly between original suites (his term) and transcriptions. The first three harpsichord publications consist of 5 suites, one in the first and two each in the latter two. This is followed by the reduction of the opera Les Indes Galantes, and the Cinq pieces (transcriptions of the trios of Pièces de clavecin en concerts). At all times, the character is operatic, with the two suites of the Nouvelles Suites being the most original and idiomatic expressions of Rameau's idiosyncratic genius.

To purchasing information for this disc.

To FAQ references to this recording.

To FAQ CD index page.

Todd M. McComb